TYMCZASOWY PROFIL ZAUFANY
Chcesz załatwiać online sprawy urzędowe, ale nie masz konta w banku, który umożliwia założenie profilu zaufanego (PZ)? Nie chcesz lub nie masz jak udać się do punktu potwierdzającego PZ?
Teraz możesz założyć tymczasowy profil zaufany, a z urzędnikiem spotkać się online. Tymczasowy profil zaufany jest ważny przez trzy miesiące. Wystarczy mieć połączenie
z internetem i założoną skrzynkę mailową.
Pierwszym krokiem na drodze do posiadania tymczasowego profilu zaufanego jest wejście na stronę: www.gov.pl Tam należy wybrać e-usługę „Załóż profil zaufany”, a w niej – tymczasowy profil zaufany, klikąć przycisk „Załóż tymczasowy profil zaufany” i postępować zgodnie z poleceniami.
Przed przystąpieniem do zakładania profilu dobrze jest wcześniej zastanowić się nad ustaleniem danych do logowania, czyli nazwą użytkownika, która będzie używana i hasła, do logowania do systemów e-administracji. Dlatego ważne jest, aby je zapamiętać, zachowując przy tym zasady bezpieczeństwa. Te najważniejsze to niepodawanie nazwy i hasła postronnym osobom oraz wybór „nieoczywistego” hasła.
Ważne aby hasło miało minimum osiem znaków, w tym jedną dużą literę, jedną małą literę oraz jedną cyfrę lub jeden znak specjalny. Nazwa użytkownika może zawierać duże i małe litery, cyfry oraz podkreślenie (_) i łącznik (–). Hasło nie może zawierać polskich znaków, spacji oraz innych znaków specjalnych i kropki. Uwaga! Wielkość liter ma znaczenie.
Zakładając profil należy podać swoje dane:
- pierwsze i drugie imię (o ile je się posiada),
- nazwisko,
- numer PESEL.
Kolejny krok to podanie danych kontaktowych (adres e-mail, numer telefonu) i wybranie terminu wideo rozmowy. Przed wybraniem, należy upewnić się, że sprzęt (telefon, tablet, laptop), z którego będziemy korzystać ma kamerę i mikrofon. Bez tego rozmowa się nie uda.
Link do wniosku o tymczasowy profil zaufany: